Посмотрите на ссылку http://itsoyuz.h10.ru/articles/d3d/matrices.html Сдесь сказано что вектор U задает вертикальную позицию камеры, а вектор V вертикальную. Но мне кажется все наоборот! ведь у U вектора координаты (1,0,0) то он направлен вправо а не вверх как на рисунке. Разъясните пожалуйста - что правда, а что лажа.
Но мне кажется все наоборот! ...хз в хелпе DirectX SDK (View Transformation) написано: The right (u), up (v), and view-direction (n) vectors describe the orientation of the coordinate axes for camera space in terms of world space. The x, y, and z translation factors are computed by taking the negative of the dot product between the camera position and the u, v, and n vectors. These values are put into the following matrix to produce the view matrix Код (Text): [ Ux Vx Nx 0 ] [ Uy Vy Ny 0 ] [ Uz Vz Nz 0 ] [ -(U*c) -(V*c) -(N*c) 0 ] In this matrix, u, v, and n are the up, right, and view-direction vectors, and c is the camera's world space position
Но если посмотреть код созджания матрицы, то 1-ый вариант правильный: Код (Text): The right (u), up (v), and view-direction (n) а в твоей ссылке лажа.